Al cincilea temperament

Cine stie, stie. Eu nu prea stiu, stiu doar ca la scoala ne invata de patru temperamente: sanguin, coleric, flegmatic si melancolic. Insa eu nu sunt savant in psihilogie, asa ca dupa umila mea gandire eu beneficiez de al cincilea temperament.

Fiecare temperament in parte are calitatile si defectele lui. Oricum, calitati si defecte, spunem asta din punctul in care consideram ca noi sunt atatcunoscatori, ca binele asa cum il vedem noi este fix, batut in cuie, si ca ceea ce noi consideram a fi defec este o constanta universala.

Nici un om nu poate fi 100% coleric sau melancolic, sau alt temperament. Fiecare om are cate putin din toate, iar temperamentul dominant, cel care are mai mult la %, defineste temperamentul cuiva. Astfel spunem ca x este coleric pentru ca el are calitatile unui coleric intr-un procent mai mare decat celelalte.

Oricum am incerca sa stabilim cu exactitate temperamentul cuiva, nu vom reusi, caci mereu si mereu ne vom lovi de anumite chestii, de moment. Si totusi, exista un al cincilea temperament. Psihologia il considera un amestec doi cate doi din cele deja cunoscute, insa parca nu e logic.

Eu am trecut prin toate cele 4 temperamente, si in situatii deiferite m-a comportat intocmai conform tiparelor din fiecare temperament, dar au fost cazuri in care nici unul nu s-a confirmat. Si atunci am inteles ca exista un al cincilea.

Cat filozofie, cat imaginatie, cat ameteala, cine stie? Cand iti piezi increderea, cand frica pune stapanire pe tine si ramai inghetat, intocmai precum o stana de piatra, cand nu mai poti vedea un maine pozitiv si devii o leguma fara speranta, sau cand revelatia iti ofera ceva uimitor, atat de uimitor incat ramai blocat, inert si umil, care temperament justifica toate astea?

2 Responses to “Al cincilea temperament”


  1. 1 piticu 20/08/2011 la 10:14

    este un temperament anonim si bine dezvoltat.


Lasă un răspuns

Arhive

Categorii

Blog Stats

  • 121,937 hits

Urmărește-mă pe Twitter


